Úlohy s procenty
-
Úloha 1 Zobrazit řešení
Zadání: Rozdělte úsečku délky 126 mm na dvě části tak, aby druhá část byla:
a) 80% první části
b) o 80% menší než první část
c) o 80% větší než první částŘešení:
První část:
a) 70 mm
b) 105 mm
c) 45 mm -
Úloha 2 Zobrazit řešení
Zadání: Helena měla o 20% větší úspory než Jana. Dohromady měly uspořeno 1 804,- Kč. Kolik uspořila Helena a kolik Jana?
Řešení:
Jana: 820,- Kč
Helena: 984,- Kč -
Úloha 3 Zobrazit řešení
Zadání: Za práci na opravách si tři spolupracovníci vydělali celkem 4 720,- Kč. Rozdělili se tak, že první dostal o 20% více než druhý a třetí o 15% více než druhý. Kolik dostal každý?
Řešení:
První: 1 691,- Kč
Druhý: 1 409,- Kč
Třetí: 1 620,- Kč -
Úloha 4 Zobrazit řešení
Zadání: Ve třech sedmých třídách je 79 žáků. V VII.A je o 12% žáků víc než v VII.B. V VII.C je o 8% žáků méně než v VII.B. Kolik žáků je v jednotlivých třídách?
Řešení:
VII.A: 29 žáků
VII.B: 26 žáků
VII.C: 24 žáci -
Úloha 5 Zobrazit řešení
Zadání: Zemědělské družstvo vlastní půdu, z níž 55% je orná půda, zbytek, tj. 270 ha, je les. Kolik hektarů půdy vlastní ZD?
Řešení:
Celková plocha: 600 ha -
Úloha 6 Zobrazit řešení
Zadání: V závodě vyrobili za 4 týdny 6 120 součástek. Výroba v prvních třech týdnech byla stejná, ve 4. týdnu zvýšili výrobu o 8%. Kolik součástek vyrobili v 1. týdnu?
Řešení:
První týden: 1 500 součástek -
Úloha 7 Zobrazit řešení
Zadání: Tři pracovníci dostali za svou práci dohromady 1 235,- Kč. Rozdělili se o ně podle svých výkonů tak, že první dostal o 20% méně než druhý a třetí o 45,- Kč více než druhý. Kolik korun dostali jednotliví pracovníci?
Řešení:
První: 340,- Kč
Druhý: 425,- Kč
Třetí: 470,- Kč -
Úloha 8 Zobrazit řešení
Zadání: Chlapci na putovním táboře ušli během tří dnů 49 km. Druhý den ušli o 20% více než první den a třetí den o 2 km méně než druhý den. Kolik kilometrů ušli každý den?
Řešení:
První den: 15 km
Druhý den: 18 km
Třetí den: 16 km -
Úloha 9 Zobrazit řešení
Zadání: V osmém ročníku jsou dívky a 30 chlapců. Chlapců prospívá 28, dívky všechny. Kolik je dívek, jestliže všech prospívajících žáků je 95%?
Řešení:
Počet dívek: 10 -
Úloha 10 Zobrazit řešení
Zadání: Ve třídě má třetina žáků vyznamenání, 60% žáků prospělo a dva žáci neprospěli. Kolik žáků je ve třídě?
Řešení:
Počet žáků ve třídě: 30 -
Úloha 11 Zobrazit řešení
Zadání: Student na brigádě zvýšil svůj výkon a tím stoupl jeho výdělek o třetinu. Později opět zvýšil svůj výkon a jeho výdělek stoupl o dalších 25%, takže nyní vydělává denně 200,- Kč. Kolik vydělával původně?
Řešení:
Původní výdělek: 120,- Kč -
Úloha 12 Zobrazit řešení
Zadání: Honza jel na výlet a dostal od rodičů jako kapesné určitý obnos peněz. První den utratil pětinu kapesného, druhý den 20% zbytku a třetí den utratil 14,- Kč. Přitom domů přivezl polovinu kapesného. Kolik korun dali rodiče Honzovi?
Řešení:
Honzovi rodiče dali 100,- Kč. -
Úloha 13 Zobrazit řešení
Zadání: Materiál na stavbu byl odvezen třemi různě velkými auty. Hmotnost nákladu na druhém autě byla o 20% větší než na prvním autě a hmotnost nákladu na třetím autě byla o 20% větší než na druhém autě. Na všechna tři auta se naložilo 18,2 tuny materiálu. Kolik tun materiálu bylo naloženo na každém autě?
Řešení:
První auto: 5 tun
Druhé auto: 6 tun
Třetí auto: 7,2 tuny -
Úloha 14 Zobrazit řešení
Zadání: Lesníci se rozhodli během tří roků vysázet 2 950 stromků tak, že ve druhém roce vysázejí o 25% více stromků než v prvním roce a ve třetím roce o 15% stromků více než ve druhém roce. Kolik stromků vysázejí v každém roce?
Řešení:
První rok: 800 stromků
Druhý rok: 1 000 stromků
Třetí rok: 1 150 stromků -
Úloha 15 Zobrazit řešení
Zadání: Dělník během pětidenního pracovního týdne vyrobil 1 120 součástek. První i druhý den splnil denní normu. Třetí den normu překročil o 20%. Čtvrtý den udělal o 20% součástek méně než třetí den a pátý den o 20% součástek víc než třetí den. Kolik součástek musí dělník vyrobit, aby splnil denní normu?
Řešení:
Denní norma: 200 součástek -
Úloha 16 Zobrazit řešení
Zadání: Zemědělec sklidil 300 tun obilí. Z toho bylo 18 t ječmene, pšenice bylo o 250% více než ovsa a žita bylo o 40% více než pšenice. Kolik tun ovsa, kolik tun pšenice a kolik tun žita zemědělec sklidil?
Řešení:
Oves: 30 tun
Pšenice: 105 tun
Žito: 147 tun -
Úloha 17 Zobrazit řešení
Zadání: Tři sourozenci – Petr, Jirka a Hana – měli ušetřeno celkem 1 274,- Kč. Petr měl ušetřeno o 15% více než Jirka a Hana měla o 10% méně než Petr. Kolik korun měl ušetřeno každý z nich?
Řešení:
Jirka: 400,- Kč
Petr: 460,- Kč
Hana: 414,- Kč -
Úloha 18 Zobrazit řešení
Zadání: Plantáž ovocných stromků byla vysázena během tří let. Ve druhém roce bylo vysázeno o 15% více stromků než v prvním roce a ve třetím roce bylo vysázeno o 40% méně stromků než v prvním a druhém roce dohromady. Celkem bylo vysázeno 4 128 stromků. Kolik stromků bylo vysázeno v jednotlivých letech?
Řešení:
První rok: 1 200 stromků
Druhý rok: 1 380 stromků
Třetí rok: 1 548 stromků -
Úloha 19 Zobrazit řešení
Zadání: 100 kg cukru rozdělujeme na 3 hromádky. První hromádka je malá. Kdybychom ke druhé hromádce přidali 2 kg cukru, bylo by na ní o 25% více cukru, než je na první hromádce. Kdybychom ke třetí hromádce přidali 3 kg cukru, bylo by na ní o 20% více cukru, než je na druhé hromádce. Kolik kg cukru je na každé hromádce?
Řešení:
První hromádka: 28,64 kg
Druhá hromádka: 33,8 kg
Třetí hromádka: 37,56 kg -
Úloha 20 Zobrazit řešení
Zadání: Při cestě autem se spotřebovalo 20% benzínu, který byl v nádrži, při druhé cestě se spotřebovalo 10% benzínu z množství, které zůstalo po první cestě. Po obou cestách zůstalo v nádrži 9 litrů. Kolik litrů benzínu bylo v nádrži na začátku?
Řešení:
Původní množství benzínu: 12,5 litru -
Úloha 21 Zobrazit řešení
Zadání: Šířka obdélníku je 65% jeho délky. Obvod obdélníku je 132 cm. Urči jeho rozměry.
Řešení:
Délka: 40 cm
Šířka: 26 cm -
Úloha 22 Zobrazit řešení
Zadání: Zkrátíme-li jednu stranu čtverce o 6% její délky a druhou o 10% její délky, vznikne obdélník, jehož obvod je 73,6 cm. Vypočítejte délku strany čtverce.
Řešení:
Délka strany čtverce: 20 cm -
Úloha 23 Zobrazit řešení
Zadání: Obsah obdélníku je 81,25 cm². Zvětšíme-li jeho délku o 5 mm, zvětší se jeho obsah o 4%. Určete jeho rozměry.
Řešení:
Délka: 12,5 cm
Šířka: 6,5 cm -
Úloha 24 Zobrazit řešení
Zadání: Rozdíl dvou čísel je 15. Součet 20% prvního a 40% druhého je také 15. Najděte tato čísla.
Řešení:
První číslo: 20
Druhé číslo: 35 -
Úloha 25 Zobrazit řešení
Zadání: Najděte dvě čísla, pro která platí: součet 20% prvního a 60% druhého je roven 66; součet 40% prvního a 20% druhého je roven 42.
Řešení:
První číslo: 60
Druhé číslo: 90 -
Úloha 26 Zobrazit řešení
Zadání: Najděte dvě čísla, pro která platí: součet 3% prvního a 2% druhého je roven 3,51; součet 2% prvního a 3% druhého je roven 3,19.
Řešení:
První číslo: 83
Druhé číslo: 51 -
Úloha 27 Zobrazit řešení
Zadání: Hmotnost plného sudu vody je 92 kg. Po vypuštění 30% vody se snížila hmotnost na 68 kg. Kolik vody bylo původně v sudu?
Řešení:
Původní množství vody: 80 kg
Hmotnost prázdného sudu: 12 kg -
Úloha 28 Zobrazit řešení
Zadání: Ve dvou školních jídelnách se v září začalo stravovat dohromady 360 žáků. V říjnu se v jedné jídelně zvýšil počet strávníků o 5%, ve druhé o 17%, takže jich už bylo 402. Určete, kolik strávníků bylo v každé z jídelen v jednotlivých měsících.
Řešení:
Září: 160 a 200 žáků
Říjen: 168 a 234 žáků -
Úloha 29 Zobrazit řešení
Zadání: První týden prodali ve dvou prodejnách celkem 570 kusů jistého zboží. Další týden v první prodejně zvýšili prodej o 40%, ve druhé o 20% a dohromady prodali 765 kusů. Kolik kusů prodali v jednotlivých prodejnách v prvním a druhém týdnu?
Řešení:
První týden: 405 a 165 ks
Druhý týden: 567 a 198 ks -
Úloha 30 Zobrazit řešení
Zadání: Ředitelství školy na konci školního roku oznámilo, že z 250 žáků, kteří navštěvují školu, prospěl každý pátý s vyznamenáním. Přitom vyznamenání dosáhlo 18% chlapců a 23% dívek. Určete, kolik chlapců a kolik dívek navštěvovalo tuto školu.
Řešení:
150 chlapců
100 dívek -
Úloha 31 Zobrazit řešení
Zadání: Kdyby dal Honza Aničce 10% svých úspor, měl by pořád dvakrát víc korun než Anička. Kdyby jí ale dal 91,- Kč, měli by oba stejně. Jaké úspory měl Honza a jaké Anička?
Řešení:
Honza: 280,- Kč
Anička: 98,- Kč -
Úloha 32 Zobrazit řešení
Zadání: Na zahradě jsou dvě nádrže na vodu. Když přečerpáme 20% vody z první nádrže do druhé, bude v obou stejně. Když ale přečerpáme z druhé nádrže 14 litrů do první, bude v první dvakrát víc vody než ve druhé. Vypočítejte, kolik litrů vody je v každé nádrži.
Řešení:
První nádrž: 210 litrů
Druhá nádrž: 126 litrů -
Úloha 33 Zobrazit řešení
Zadání: Rodina utratí každý měsíc 450 Kč za potraviny. Pokud měsíční příjem rodiny činí 1 800 Kč, kolik procent z příjmu tvoří výdaje na potraviny?
Řešení:
\( \frac{450}{1800} \cdot 100 = 25 \% \)
Odpověď: Rodina vydá 25 % svého příjmu na potraviny.
-
Úloha 34 Zobrazit řešení
Zadání: Kolik mililitrů kyseliny chlorovodíkové (HCl) je v 60ml lahvičce, která obsahuje 75 % HCl?
Řešení:
\( \frac{75}{100} \cdot 60 = 45 \text{ ml} \)
Odpověď: V lahvičce je 45 ml HCl.
-
Úloha 35 Zobrazit řešení
Zadání: Kolik octové kyseliny obsahuje 5litrová nádoba označená jako 80% ocet? Kolik litrů tvoří voda?
Řešení:
Kyselina:
\( \frac{80}{100} \cdot 5 = 4 \text{ litry} \)
Voda:
\( 5 - 4 = 1 \text{ litr} \)
Odpověď: 4 litry octové kyseliny, 1 litr vody.
-
Úloha 36 Zobrazit řešení
Zadání: Zemědělec vlastní 28 hektarů půdy. Pouze 65 % z této plochy je vhodných k obdělávání. Kolik hektarů půdy může zemědělec obdělávat?
Řešení:
\( \frac{65}{100} \cdot 28 = 18{,}2 \text{ ha} \)
Odpověď: Zemědělec může obdělávat 18,2 ha půdy.
-
Úloha 37 Zobrazit řešení
Zadání: Z celkového počtu 420 studentů zapsaných do kurzu matematiky je pouze 30 % studentů z prvního ročníku. Kolik je studentů prvního ročníku a kolik ostatních?
Řešení:
Studenti 1. ročníku:
\( \frac{30}{100} \cdot 420 = 126 \)
Ostatní studenti:
\( 420 - 126 = 294 \)
Odpověď: 126 studentů je z prvního ročníku, 294 z vyšších.
-
Úloha 38 Zobrazit řešení
Zadání: Pokud 48 % studentů na určité vysoké škole jsou ženy a celkový počet žen je 1 440, kolik studentů je na škole celkem?
Řešení:
\( 0{,}48 \cdot x = 1440 \)
\( x = \frac{1440}{0{,}48} = 3000 \)
Odpověď: Na škole je celkem 3 000 studentů.
-
Úloha 39 Zobrazit řešení
Zadání: Předpokládejme, že 60 % studentů závěrečného ročníku gymnázia pokračuje na vysokou školu. Pokud jich je 240, kolik studentů tvoří celý ročník?
Řešení:
\( 0{,}60 \cdot x = 240 \)
\( x = \frac{240}{0{,}60} = 400 \)
Odpověď: V závěrečném ročníku je celkem 400 studentů.
-
Úloha 40 Zobrazit řešení
Zadání: Ve zásilce leteckých součástek je 3 % vadných dílů. Pokud je mezi nimi 15 vadných součástek, kolik součástek je v celé zásilce?
Řešení:
\( 0{,}03 \cdot x = 15 \)
\( x = \frac{15}{0{,}03} = 500 \)
Odpověď: V zásilce je celkem 500 součástek.
-
Úloha 41 Zobrazit řešení
Zadání: Na naší škole je 3 200 studentů. Pokud je 52 % z nich chlapců, kolik chlapců školu navštěvuje?
Řešení:
\( \frac{52}{100} \cdot 3200 = 1664 \)
Odpověď: Na škole je 1 664 chlapců.
-
Úloha 42 Zobrazit řešení
Zadání: 75 % studentů zapsaných na chemii již dříve studovalo algebru. Pokud je v kurzu 300 studentů, kolik z nich algebru již mělo?
Řešení:
\( \frac{75}{100} \cdot 300 = 225 \)
Odpověď: Algebru již studovalo 225 studentů.
-
Úloha 43 Zobrazit řešení
Zadání: V testu bylo 160 bodů. Žák získal 128 bodů. Jaký je jeho procentuální výsledek?
Řešení:
\( \frac{128}{160} \cdot 100 = 80 \% \)
Odpověď: Žák dosáhl 80 % úspěšnosti.